Startsida   ·   Persontransport   ·   Energi   ·   Mat   ·   Övrigt   ·   Produkttips   ·   Kalender   ·   Om Ecoprofile   ·  

Persontransport -> Tåg, pendeltåg, t-bana, spårvagn och buss
Flyget kastar in handduken Köln - Frankfurt
Erik Sandblom  [2007-10-02  18:41]   #3066
Skribent

Fem år efter att högfartssträckan Köln-Frankfurt togs i bruk lägger Lufthansa ner flygtrafiken mellan städerna. Tågresan tar bara en timme med ICE3 (bilden) och båda flygplatserna har tåganslutning. Nyheten är anmärkningsvärd eftersom Frankfurt är Lufthansas nav. Vill man flyga från Köln till Nordamerika så får man alltså göra det via någon annan flygplats än Frankfurt.

Frankfurter Allgemeine Zeitung skriver Das Flugzeug ist zu langsam.

Samma sak hände 2001 när Air France la ner sin flyglinje Paris-Bryssel. Detta skedde fyra år efter att snabbtågen Thalys började trafikera en ny belgisk högfartsjärnväg. Den tågresan tar nu drygt 80 minuter.



Johan Erlandsson  [2007-10-03  07:50]   #3071
Moderator

Mycket inspirerande läsning. Sträckan Stockholm-Göteborg dyker genast upp i huvudet... Vad krävs för att samma sak ska hända här?

Erik Sandblom  [2007-10-03  11:26]   #3076
Skribent

På Örebro-Arlanda har det redan hänt. Borlänge ligger och väger. Flygplatserna i Skövde, Gävle och Hudiksvall är helt nedlagda.

På grund av getingmidjan i Stockholm är det inte så många snabbtåg söderifrån som fortsätter upp mot Arlanda. Med direkta snabbtåg till Arlanda kan kanske Karlstad och Linköping bli av med sina Arlandalinjer. Svenska småflygplatser börjar så smått omorientera sig mot Kastrup. Och i Skåne omorienterar dom sig mot Arlanda på grund av bron.

På Göteborgslinjen ligger fördelningen nu på 63% marknadsandel för tåget mot 37% för flyget. Bara lite till, så blir tåget dubbelt så stort som flyget!

Johan Erlandsson  [2007-10-03  11:53]   #3077
Moderator

Fast det finns väl en marknadsandel för bilen också? Kan det förutom bättre tåg vara bättre vägar som spelar in för nedläggningen av flyglinjer? I så fall är ju inte mycket vunnet.

Erik Sandblom  [2007-10-03  14:52]   #3078
Skribent

Flygtrafiken till Skövde, Gävle och Hudiksvall upphörde kort efter att Arlandabanan byggdes, så där är sambandet rätt tydligt.

SJ släpper uppgifter på marknadsandelar varje kvartal sedan ett år tillbaka. Det gäller destinationerna Sundsvall, Karlstad, Göteborg och Skåne från Stockholm. Visst har bilen en stark ställning, hela 54% på Karlstad-Stockholm, mot 32% för tåget.

Se sidorna nio och tio: marknadsandelar tåg, bil, buss, flyg Q2 2007

Tyvärr finns fortfarande en mentalitet som säger att varje stor järnvägsutbyggnad måste åtföljas av en minst lika stor parallel motorvägsutbyggnad. Det motverkar naturligtvis dom styrmedel man lägger på bilismen. Ett bra exempel är pågående utbyggnad Göteborg-Trollhättan.

Jag läste nånstans att biltrafiken i Oslo är ett problem trots att man haft bompeng under många år. Men när jag tänker efter så minskar man självklart inte biltrafiken ett jota om alla pengarna går till nya vägar. Betalningsviljan för att köra bil ökar självfallet i samma takt som vägnätet förbättras.

Inför regeringens infrastrukturproposition tycker jag man ska vara ytterst vaksam mot argument som "färdigställa motorvägen mellan x och y". Trefältsväg är lika säkert som motorväg, men framför allt, den som vill färdas säkert bör välja tåget! Jag tror det var senast 2002 som en passagerare dog i svensk tågtrafik.

Diagrammet kommer från banverkets sektorsrapport som kan laddas ner på länken.
 http://www.banverket.se/sv/Amnen/Om-Banverket.aspx

Magnus Billberger  [2007-10-04  08:16]   #3088
Moderator

Näringsdeparetementet presenterade igår sin flygplatsutredning. På sina håll uttrycks nu oro över att flygplatser kan komma att läggas ner (Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås).

Vad gäller järnväg kontra bilväg så skulle jag önska ett bättre samtänk. Jag tänker då främst på smidiga sätt att kunna ta med sitt fordon på tåget. Den nya transportstyrelsen som regeringen verkar vara på gång med kan vara en väg dit?

 http://www.regeringen.se/sb/d/9435/a/89487

Erik Sandblom  [2007-10-08  19:27]   #3147
Skribent

Här kommer lite dagsfärsk skadeglädje för oss tågälskare. Inrikesflyget minskar kraftigt på Landvetter, trots brinnande högkonjunktur. Även Umeå visar en svag utveckling, så nattågen har troligen slutat tappa till flyget. När det gäller biltrafik så vill jag minnas att den kortaste flyglinjen från Landvetter är till Köpenhamn, så jag tror inte biltrafik spelar en stor roll här.
 http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____4824.aspx

Erik Sandblom  [2007-10-08  19:30]   #3148
Skribent

Här kommer en bild till, från i våras.
 http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30

Johan Erlandsson  [2007-10-12  06:22]   #3185
Moderator

Radikala grepp från MP idag, de föreslår att flyget mellan Stockholm och Göteborg läggs ner inom en femårsperiod, förutsatt att järnvägsförbindelsen kraftigt förbättras. Vet inte hur man ska tolka det riktigt, menar de verkligen ett förbud för flygtrafik?

Även om det känns ytterst osannolikt att detta faktiskt skulle hända inom fem år så tycker jag det är uppfriskande med någon som talar klarspråk och ställer sig frågan varför vi tillåter ökande väg- och flygtrafik med det läge som nu råder.
 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=374988

Mikael Johansson  [2007-10-12  15:04]   #3188

Ja, det är verkligen uppfriskande med lite rejäla tag. Det vore mycket intressant att se vilka konsekvenser ett sådant förslag skulle få om det genomfördes.

Det stora budgetöverskott som vårt land nu har borde investeras i nya och förbättrade tågförbindelser. Förmodligen så skulle vi då bara behöva 6 - 7 civila flygplatser i landet. De flygplatserna kanske då inte behöver mata varandra med inrikesflyg utan flyger i stället till och från olika nav i Europa eller till andra kontinenter.


Erik Sandblom  [2007-10-12  18:11]   #3194
Skribent

Nja, inte ens miljöpartiet vill förbjuda, det tror jag inte på. Kanske ska man tolka det som att målet med järnvägsbyggandet bland annat ska vara att flyget upphör. Hittils har ju järnvägarna byggts för regionaltrafik och sånt, aldrig med det uttryckliga målet att flyget ska läggas ner.

Rent konkret handlar det kanske om att välja 320 km/h instället för 250 km/h, färre stopp, fler förbifarter, högre kapacitet, mer konkurrens. Kanske en koncession för trafiken på nya banan? SJ får konkurrera på gamla banan, som kan trimmas tio minuter ner till 2.35.

Johan Erlandsson  [2007-10-25  17:32]   #3351
Moderator

Nästa flygsträcka att läggas ner är kanske den mellan Paris och London? Två timmar och femton minuter tar det att åka de 49 milen i 300 knyck med tåget nu. Detta efter att spåren på den engelska sidan blivit upprustade. London-Bryssel tar 1 timme och 51 minuter.
 http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%

Erik Sandblom  [2007-10-25  18:03]   #3352
Skribent

Ja det blir spännande att föja utvecklingen. Men restiderna kortas inte förrän om tre veckor. Starten på nya banan sker 14 november.

Air Frances beslut att skära ner antalet flygningar mellan London Heathrow och Paris Charles de Gaulle från tolv till åtta beror på konkurrensen från snabbtågen, säger Air Frances chef Jean-Cyril Spinetta. Och det skriver Flygtorget, som drivs av Svenskt Flyg!
 http://flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=5597

Erik Sandblom  [2007-11-01  18:16]   #3451
Skribent

Flyget Göteborg-Stockholm minskar 7,6% till 251 408 under tredje kvartalet jämfört med förra året. Malmö minskar 2,9% till 237 001. Det ser ut som att Malmö blir den större linjen inom ett eller två år! Flyglinjen Umeå-Stockholm ökar 4%. Se Flygtendenser nr 3 2007, sidan 33, länk nedan.

Bilden visar dubbelkopplade tåg 405 som avgår Stockholm kl 1735 med tio vagnar och över 500 sittplatser. Restid 2.47. Tåget passerar sjön Aspen. Den informationen finns på SJs hemsida; iofs misstänker jag att det är tåg 443 som avgår kl 1710 och tar 3.07; möjligen tåg 400 som avgår Göteborg kl 0600 och är framme i Stockholm redan 0845. Tåg 400 och 443 ska vara dubbelkopplade, men inte 405 har jag hört.
 http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30

Erik Sandblom  [2007-11-06  15:28]   #3510
Skribent

Dagens Nyheter:
Inrikesflyget dyker - företagen tar tåget av miljöskäl
"Det är en omställning i skallen"

Se även LFVs pdf med siffror för oktober samt januari-oktober som kom idag.

Göteborg inrikes minskar sju procent under januari-oktober, Malmö minus 4%, Umeå +1%. Och det är ingen generell flygtrend, för Visby och Kiruna ökar båda 10%, och utrikes ökar 8%. Så det är tåget (och kanske bilen) som tar marknadsandelar på inrikes, till och med på så långa sträckor som Umeå-Stockholm.

Johan Erlandsson  [2007-11-06  15:53]   #3513
Moderator

DN tolkar förändringen med att det är storföretag och myndigheter som lagt om sina resepolicies. Kul att läsa!

Erik Sandblom  [2008-02-05  19:30]   #4367
Skribent

Nya siffror från Luftfartsstyrelsen! Malmö-Stockholm minskar med sju procent och Göteborg-Stockholm med tio procent. Umeå-Stockholm minskar marginellt. Kul att folk vill åka tåg som alternativ till flyg, även på längre sträckor!

Det våras för nattågen!
 http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30

Erik Sandblom  [2008-02-11  10:33]   #4410
Skribent

Flygbolag vill ta över snabbtåg
Flygbolaget Air France – KLM har planer på att börja trafikera sträckor mellan storstäder i Europa med snabbtåg i stället för med flygplan.

Erik Sandblom  [2008-03-03  23:46]   #4571
Skribent

Det spanska högfartsnätet nådde Barcelona för några veckor sedan. Resan mellan Madrid och Barcelona tar nu två timmar och 38 minuter och är 550km lång. Det ger en medelfart på 209 km/h.

Från början var det tänkt att tågen skulle nå 350 km/h men ambitionen tycks ha sänkts till 300.

Svenska Dagbladet har ett fint bildspel:
http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_908725.svd
 http://en.wikipedia.org/wiki/AVE

Erik Sandblom  [2008-03-03  23:48]   #4572
Skribent

Miljöexperten Lars B Johansson: Flyget kan köra tåg
Han anser att alla flygbolag bör ta sig en rejäl funderare på hur nuvarande situation "bäst kan utnyttjas"?
- Och varför inte själv ta på sig rollen som ett transportföretag som kör både tåg och flyg? föreslår Lars B Johansson.

Erik Sandblom  [2008-05-21  02:03]   #5469
Skribent

Inrikesflyget verkar ha slutat minska på LFVs flygplatser. Plus 2% under januari-april jämfört med samma period förra året.

Kiruna ökar med 20%, Luleå 11%, Umeå 5%, Arlanda 0%, Bromma 6%, Ängelholm/Helsingborg 6%, medan Landvetter minskar 5% och Malmö minus 2%.

Trevligt för en tågvän att Landvetter inrikes fortfarande minskar, kanske ännu mer att Malmö minskar. Restiden Stockholm-Malmö är lång för den som har bråttom bråttom, men folk kanske börjar lära sig att tiden på tåget inte är bortkastad?

LFV statistik Landvetter inrikes januari-april (m fl)

Antalet resor med SJ ökade 9% under januari-mars:
SJ: Ökat resande och ett fortsatt starkt resultat

Joel Johansson  [2008-05-22  21:08]   #5516
Skribent

Det finns idag en fyrtiotal trafikflygplatser i Sverige och antalet inrikes passagerare på dessa ligger i stort sett stilla eller minskar möjligtvis med någon procent per år. Ur miljösynpunkt vore det naturligtvis önskvärt om passagerarminskningen var sådan ett antal av dessa flygplatser, som inte har utrikestrafik, kunde läggas ned inom en snar framtid. Personligen tror jag inte detta kommer inträffa eftersom för att en sådan minskning skall inträffa krävs det en avsevärd utbyggnad av järnvägsnätet.

För inte så länge sedan gick det ett progam, "järnvägsbeslutet" tror jag det hette, på SVT. Där hävdade man från banverkets sida att man under en tioårsperiod skulle kunna använda ca 500 miljarder till underhåll, upprustning och utbyggnad av järnvägsnätet. Märk att man då pratade om nödvändiga och efterfrågade investeringar, mycket begränsat med höghastighetsbanor, inte några utsvävningar här inte! Som jag förstod det förväntar man sig få ungefär en fjärdedel av denna summan att disponera. I bästa fall... Utan att gå in allt på mycket på siffor så kan man ju fråga sig om den extra kostnaden som krävs för att ta över resenärerna från flyget verkligen är motiverad? Skulle det, både för samhället och miljön, inte vara bättre att satsa några hundra miljarder på andra projekt för att minksa växthusgaserna, t.ex. vinkraftsexpansion, energieffektivisering m.m.?

Ingen hellre än jag skulle vilja se spårburna höghastighetsförbindelser mellan svenska städer, men tyvärr är det en utopi ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. För att spetsa till det hela lite så kan man resonera så här: genom att fokusera helt på godstransporter på järnväg och endast köra persontransporter "på marginalen" (resten får flyga) skulle vi kunna bli av med en betydande del av de tunga transporterna på landsväg. Ur ett miljöperspektiv skulle detta troligen ge större fördelar än utbyggnad av höghastighetsförbindelser samtidigt som det kostar gratis, eller t.o.m. ur ett helhetsperspektiv ger en samhällsekonomisk vinst?

I grund och botten håller jag dock med tidigare inlägg, använd flyg där det behövs. Till att flyga FN-materiel till Mazar-i-sharif och frakta rika knösar som kan betala för sig över Atlanten. Resten av resandet borde göras med tåg.

Erik Sandblom  [2008-05-23  07:17]   #5522
Skribent

Nya högfartsjärnvägar byggs inte enbart för att konkurrera ut flyget! Den närmast förestående högfartsbanan i Sverige är Ostlänken/Nyköpingslänken som ska gå (Stockholm-)Södertälje-Norrköping-Linköping. Den gör bl a att man kan förlänga pendeltågstrafiken mellan Linköping och Norrköping till Nyköping. Den ger också mer utrymme till godståg på gamla banan.

Det är idag enkelspår på linjen Norrköping-Nyköping-Södertälje, så istället för att bygga dubbelspår på den gamla krokiga banan så bygger man nytt. Tillsammans med snabbare tåg gör det att kan man få ner restiden till drygt tre timmar på Stockholm-Malmö, vilket är ungefär samma som restiden Stockholm-Göteborg idag. Det går redan idag att köra 250 km/h mellan Nässjö och Hässleholm, och detta tillsammans med Ostlänken öppnas alltså nya möjligheter för såväl bättre snabbtåg som fler pendeltåg och godståg.

Erik Sandblom  [2008-07-11  03:07]   #6225
Skribent

Ekot: Inrikesflyg minskar på Landvetter

Erik Sandblom  [2008-07-18  00:19]   #6331
Skribent

Skyways drar ner i Linköping
Flygbolaget Skyways drar ner antalet avgångar till Köpenhamn från Linköpings flygplats. Hård konkurrens från flygbolaget KLM och Norrköpings flygplats, samt stigande bränslepriser gör att lönsamheten minskat för Skyways.

Min kommentar: Vi ser hur de korta flyglinjerna konkurreras ut av tåget. Flygbolagen reagerar med att satsa på längre flyglinjer. I Linköping ersätts Kastruplinjen med en Amsterdamlinje. KLM har två dagliga avgångar till Amsterdam Schiphol, medan Skyways minskar från tre dagliga till en daglig tur i varje riktning till Kastrup.

Erik Sandblom  [2008-08-05  11:16]   #6676
Skribent

Här ser man vilken marknadsandel tåget har gentemot flyget på några olika relationer.

Johan Erlandsson  [2008-08-11  19:26]   #6741
Moderator

Ja, det är ju minst sagt ett tydligt samband. Men förhoppningsvis kommer det inte se ut så i framtiden så länge flyget har så stora utsläpp det har. Vad det här diagrammet säger är ju egentligen att miljöaspekter inte spelar någon roll, bara restid. Det borde ju vara 100 % på allt som överhuvudtaget är möjligt att att åka tåg till ur miljösynpunkt. Paris-Nice t.ex.

Mattias Carlsson  [2008-09-29  12:24]   #7355
Skribent

I Storbrittanien har det under lång tid pågått en diskussion om utbyggnad av flygplatskapaciteten. Främst på Heathrow där många vill bygga en tredje landningsbana, vilket har stött på kraftiga protester.

Nu har konservativa Tories gjort en helomvändning och förespråkar istället en satsning på snabbtåg för att ersätta inrikesflyg. Det går exempelvis 36 flygningar dagligen mellan Heathrow och Manchester, en sträcka kortare än Sthlm-Göteborg. Man vill nu satsa £20 miljarder på en ny höghastighetsjärnväg från London St Pancras till Birmingham, Manchester och Leeds. I och med att man bygger järnvägen från St Pancras International så underlättar man även tågresandet från Leeds/Manchester/Birmingham till Paris och Bryssel.

Om projektet genomförs så blir det den första nya järnvägslinjen norr om London på mer än ett sekel.

 http://www.guardian.co.uk/politics/2008/sep/29/toryconferenc

Erik Sandblom  [2008-09-29  13:20]   #7356
Skribent

Hurra för konservativa Tories!!

Johan Erlandsson  [2008-10-05  14:40]   #7414
Moderator

Schysst, hoppas de ser till att tågen inte körs på deras kolkraftsel.

Erik Sandblom  [2008-10-06  02:17]   #7433
Skribent

Jag tycker engelsmännen gott kan lägga ner sin kolkraftsel helt och hållet. England är väl ingen fattig diktatur som Kina, eller?

Erik Sandblom  [2008-10-08  13:23]   #7471
Skribent

Skyways lämnar Östergötland
Skyways lägger ner sin flyglinje mellan Linköping och Stockholm. Nu lämnar flygbolaget helt Östergötland när man också lägger ner linjen mellan Linköping och Stockholm som haft tre avgångar per dag.

Erik Sandblom  [2008-10-29  19:57]   #7737
Skribent

Flygbolaget Sterling har gått i konkurs. En del linjer tas över av Norwegian, men de fyra dagliga turerna Stockholm-Göteborg/Malmö och åter verkar inte fortsätta.

Nu är det Malmö Aviation och SAS som är kvar och konkurrerar med SJ på de två linjerna. De har vardera elva avgångar från Göteborg till Stockholm på måndag 3 november.

Erik Sandblom  [2008-11-04  09:54]   #7787
Skribent

Flygtrafiken på London Heathrow minskar med 1.9% i vinter och det är inte bara oppositionen som ifrågasätter planerna på att bygga ut flygplatsen med en tredje rullbana. Nu är även parlamentsledamöter i det regerande labourpartiet öppet kritiska. Dessutom uppger de motsträviga ledamöterna att de får inofficiellt stöd från flera tunga ministrar, bl a miljöministern Hilary Benn, energi- och klimatministern Ed Miliband, och utrikesministern David Miliband.

The Guardian: MPs revolt over third Heathrow runway

Som Mattias Carlsson tidigare rapporterade så vill oppositionen avlasta flygplatsen genom att bygga en högfartsbana för tåg istället.

Erik Sandblom  [2008-11-10  09:08]   #7902
Skribent

Snart har Luleå fler passagerare på inrikesflyg än vad Stockholm och Göteborg har. Källa nyhetsbrevet Flygtendenser.
 http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30

Erik Sandblom  [2008-11-19  22:27]   #8074
Skribent

The Guardian: Boris Johnson pledges £15,000 to anti-Heathrow runway campaign
London mayor and coalition of local authorities believe expansion of Heathrow will breach EU laws on pollution

Logga in för att kunna svara!


Användarnamn

Lösen
 Skapa konto · Glömt användarnamn och/eller lösen
Ändra uppgifter  ·  Logga ut

Kolla Ecoprofiles 720 medlemmar

Välkommen Daniel Pargman, vår senaste medlem!


Sverigeresor.se

Produkter och tjänster





Annonsera på Ecoprofile