Startsida   ·   Persontransport   ·   Energi   ·   Mat   ·   Övrigt   ·   Produkttips   ·   Kalender   ·   Om Ecoprofile   ·  

Persontransport -> Tåg, pendeltåg, t-bana, spårvagn och buss
Med tåget till Bryssel
Johan Erlandsson  [2008-04-10  21:40]   #5069
Moderator

Jag ska till Bryssel på ett jobbmöte i slutet av maj. Med den profil jag har byggt upp här kan jag ju inte gärna flyga dit, eller hur? :-) Så nu har jag beställt tågbiljett. Ska bli spännande! Billigaste möjliga biljett betyder 3 400 spänn, Interrailkort och del i kupé på nattåg med några okända människor. Resan går från Göteborg via Köpenhamn och Köln. Thalyståg ska jag åka sista biten, vilket tydligen är samma sak som TGV. Jag stannar ett par dagar i Bryssel hos en vän har jag tänkt, kanske kan jag utnyttja Interrailkortet och dra en sväng till Paris?

Mattias Carlsson  [2008-04-10  22:23]   #5072
Skribent

Ett lite billigare, och förmodligen enklare, alternativ är att åka buss. En enkelresa Göteborg-Bryssel med Eurolines kostr 800-1000:-. Resan tar 18 timmar med byten i Köpenhamn och, möjligtvis, Hamburg.

Jag testade Eurolines själv i julas när jag åkte London-Gbg. Tog 27 timmar, men bytena gick smidigt och sällskapet var gott så resan var trots längden ganska behaglig.
 http://www.eurolines.se/

Daniel Nilsson  [2008-04-11  13:34]   #5077

Det är lite meckigt ibland att få till tågresor genom Europa med med hjälp av www.bahn.de brukar det oftast gå. Själv testade jag häromveckan sträckningen Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Linz-Selztal-Graz för ett jobbmöte i Österrike. Funkade helt OK med nattåg men det tog ca 22 timmar. Ännu enklare var det på min alpsemester med Nortlander i vintras med chartrat direktnattåg Köpenhamn-Val Thorens, utan byte, det var smidigt!
 http://www.bahn.de

Johan Erlandsson  [2008-04-11  15:16]   #5078
Moderator

Roligt att du tagit tåget till Graz Daniel, det gjorde jag själv för ganska precis två år sedan, också för jobbmöte! Det var en väldigt fin resa genom alplandskapet. Vad tyckte du om moderna muséet i Graz?

Erik Sandblom  [2008-04-25  12:06]   #5223
Skribent

Sydsvenskan skriver att till slutet av 2009 kan det bli lättare att boka billiga tågbiljetter utomlands. De nationella tågbolagen säljer billiga biljetter, men det är svårt att få tag i dem från ett annat land.

EU har nu antagit Passenger Right Regulation och den 3 december 2009 blir den en tvingande lag i hela EU. Förhoppningen är att de nationella tågbolagens datorer då ska börja prata med varandra, så att man kan se och boka alla rabatter på ett ställe.

Lättare boka miljörätt 2009

Artikeln är tyvärr lite raljerande över hur det ser ut idag. Jag retar mig på att en tågresa Köpenhamn-Paris uppges ta 18 timmar medan flyget påstås ta två timmar. Men det är ju två timmar i luften; sen tillkommer ungefär två timmar på flygplatsen och en timme att komma dit, plus ungefär en timme i andra änden. Summa sex timmar. Anta sedan att du vill vara framme på förmiddagen, och du får stiga upp helt hysteriskt tidigt om du ska flyga.

Om vi jämför Köpenhamn-München istället så är det avgång kl 19 och ankomst kl 09. Inga byten. Det är alltså en trevlig nattågsresa med middag, dusch och frukost på tåget. Du stiger upp senare och kommer fram tidigare. Restiden på 14 timmar kan verka avskräckande, men genom att resa i sömnen så slipper man tänka så endimensionellt. Ibland är det snabbare att vara långsam!

Johan Erlandsson  [2008-04-25  12:48]   #5224
Moderator

Fast om jag får komma med lite invändningar så är det väl ändå inte två timmar innan du behöver vara på flygplatsen, och ofta inte en timmes resa till flygplatsen och slutdestinationen heller? Och ärligt talat är inte tågsängen särskilt skön jämfört med egen säng, dessutom måste man dela kupé med flera okända människor om man inte betalar rejält extra.

Nu lyfte jag bara fram nackdelarna, men jag tror att vi inte vinner något på att romantisera för mycket...



Erik Sandblom  [2008-04-25  13:12]   #5225
Skribent

Varken flygbolagens eller flygplatsernas webbplatser talar om hur långt i förväg man ska vara på flygplatsen, och det står inte på biljetten. Man ska ju genom incheckning, passkontroll, säkerhetskontroll, biljettkontroll mm. Man får nog räkna med att åka hemifrån 2-3 timmar innan planet avgår. Jämför det med att SJ stänger dörrarna 30 sekunder innan avgång!

Man sover inte alltid så jättebra på tåget, men jag ligger hellre och slumrar på tåget än stiger upp supertidigt för att sitta fastspänd i ett bullrande plan.

Om det finns en nattågsförbindelse som tar runt 15 timmar eller mindre, och som går på rätt tider och inte har byten mitt i natten, då är det helt klart att föredra framför flyg, även tidsmässigt. Huvudnumret är att man kommer fram tidigare samtidigt som man stiger upp senare. Kostnaden blir kanske högre, men ökad komfort och bättre miljösamvete är värt att betala extra för.

DB har ju nyligen ökat utbudet av nattåg från Köpenhamn, och det tror jag kommer bli en framgångsrik satsning för dem. Hemma i Sverige är det fri konkurrens på nattåg, och Veolia konkurrerar med SJ på Östersund under sportlovsveckan. När SJ tar över på Umeå ska Veolia fortsätta med en del av sina nattåg. Jag tror på en renässans för nattågen på samma sätt som snabbtågen har blivit chic, trots att snabbtågen var dyra i början.

Johan Erlandsson  [2008-05-28  14:34]   #5618
Moderator

Nu är jag på väg! Passerade just Varberg, fin havsutsikt. Ska bli spännande att komma ifrån Göteborg ett slag och få lite Europakänsla. Den börjar redan här på tåget med internationella resenärer och danska soppåsar... ;-) Det är rätt så tomt och tyst på tåget, men det brukar bli trängre ju närmare Köpenhamn man kommer.

I Köpenhamn blir det en timma och en kvarts väntan innan nattåget går, då ska jag nog försöka ta mig från Centralent och äta något. SJ rekommenderade minst en timmas transfertid i Köpenhamn.

Vore kul om jag kunde skriva lite här från hela resan, men jag lär inte ha något Internet förrän jag är framme i Bryssel antar jag.

Kommentar till Mattias inlägg om bussresa ovan. Ja, det är ju helt klart billigare, och kanske också jämförbart klimatmässigt. Jag har lärt mig att fossildieselbussen bara ger 15 gram CO2/pkm. Det krävs inte så mycket fossilbaserad ström i de nationella elnäten innan tåget blir sämre än bussen. Jag har dock ett par långresor i buss bakom mig och kommer ihåg hur ont i knäna jag fick av att sitta still i det trånga utrymmet. Och så tror jag att jag har större chans att sova i en horisontell bädd än in en busstol. Ska på jobbmöte imorgon och vill gärna få några timmars djupsömn i alla fall.

Nu ska jag läsa lite inför morgondagens möte.

Mattias Carlsson  [2008-05-28  15:39]   #5622
Skribent

De främsta fördelarna med att åka buss istället för tåg på internationella resor är att det är billigare, smidigare att boka biljetter och enklare byten. I alla fall så länge man kan åka med ett och samma bolag, Eurolines har linjer över stora delar av Europa (se karta).

Håller med om att man inte åker lika bekvämt som på tåg, och sömnen kanske inte blir den bästa. Det kan också vara svårt att fokuserat läsa jobb-/pluggdokument under resan, men skönlitteratur och tidningar går alldeles utmärkt. (Senast jag åkte läste jag två och en halv pocketbok på ett drygt dygns resande.)
 http://www.eurolines.se/

Johan Erlandsson  [2008-05-28  16:39]   #5623
Moderator

Ja, tåget är väl bekvämare än bussen och det är väl inte så orimligt att man får betala mer för det egentligen. Förhoppningsvis blir det lättare att boka billigare biljetter inom ett par år när Railteam är igång och SJ har fått bättre avtal så att de kan köpa lika billiga biljetter som om man själv bokar på DB. För mig var det ganska smidigt att köpa biljetter, jag ringde bara SJ och de tog fram resan åt mig, även om det tog ett tag att klura ut hur man fick den billigaste resan tillsammans med dem.

Nu är jag i Lund och det är fortfarande inte mer än halvfullt på tåget. Tyst och lugnt, men högre energiförbrukning per person... ;-)



Mattias Carlsson  [2008-05-28  16:58]   #5624
Skribent

Johan. Var har du fått uppgiften om att dieselbussens utsläpp är 15 gram CO2/pkm? Vid vilken fyllnadsgrad gäller det? Vad är motsvarande siffror för kolelståg?

Johan Erlandsson  [2008-05-28  17:09]   #5625
Moderator

Nattåget genom Danmark och Tyskland, och snabbtåget till Belgien är inga riktiga höjdare utsläppsmässigt. Enligt Aftonbladets till synes trovärdiga siffror släpper danska tåg ut 45 gram CO2/pkm, tyska tåg 52 och belgiska 23. Att jämföras med bussens 15 gram CO2/pkm.

Flyget släpper dock ut ca. 160 gram CO2/pkm (gånger ca. en faktor två tack vare utsläpp av NOx och annat i atmosfären), och sträckan i Sverige körs på Bra miljöval-el, så det är iaf ingen tvekan om att det blir mindre utsläpp med tåg än med flyg. Om jag gör ett överslag så blir snittutsläppen från tågresan 40 gram/pkm. Det blir 4-8 ggr mindre än flygresan, men nästan tre ggr mer än bussresan. Om resan mellan Göteborg och Bryssel är 100 mil (någon som har en exakt siffra?) så släpper bussresan ut 15 kg, tågresan 40 kg och flygresan 160-320 kg CO2-ekvivalenter.

Vi får väl hoppas att den tyska och belgiska elen blir bättre med tiden så att det går att åka på förnybar, utsläppsfri el. Men idag verkar det som att den mest klimatsmarta Europaresan i många fall görs med buss som körs på fossil diesel.
 http://www.aftonbladet.se/resa/article1826736.ab

Johan Erlandsson  [2008-05-28  17:14]   #5626
Moderator

Nu närmar jag mig Öresundsbron och min mobila uppkoppling bryts väl då, alternativt blir apdyr. Så nästa tågreserapport kommer nog från Bryssel!

Editerat: Foto från Öresundsbron. Det är Vattenfalls nya vindkraftpark vid Lillgrund skulle jag tro.

Johan Erlandsson  [2008-05-28  21:23]   #5632
Moderator

Det gick att surfa med mobila bredbandet tydligen. Nu är vi snart på väg in i Tyskland, har passerat Stora Bält med världens näst största bro (enligt den trevlige konduktören som pratar både stockholmska, danska och tyska).

Johan Erlandsson  [2008-05-29  23:14]   #5651
Moderator

Konduktören (bilden) visade sig sedan behärska 11 språk, vara svensk men bosatt i Hamburg. Han ser sur ut på bilden men var både trevlig och rolig!

På Kölns centralstation var i princip alla tåg försenade, det var väldigt rörigt. "Tekniska problem" och "signalfel" var anledningarna som gavs. I kaoset kom jag att prata med en kanadensisk säkerhetsrådgivare i Afganistan (f.d. överste) som skulle till Bryssel på NATO-möte. Jag fick en kaffe av honom mot att jag kollade hans väskor en minut när han gick och kollade upp vad som egentligen gällde med vårt tåg till Bryssel. Kaffet satt fint efter en ganska dålig natts sömn på tåget. Även om det var mysigt och mina kupégrannar var trevliga danskar så var det ändå ett väldigt skakande på dåliga spår.

Johan Erlandsson  [2008-05-30  09:41]   #5654
Moderator

Till slut fick vi kliva på vårt Thalys-tåg, en halvtimme sent. Det var hög komfort, liknande X2000. Tyvärr inga strömuttag vid sittplatserna, det var lite fattigt.

Tåget körde nog in en del tid, för vi var bara en kvart sena till Bryssel.

Mitt ärende till Bryssel var först och främst deltagande i en workshop om hållbar konsumtion! Det var väldigt givande, kanske kommer jag med någon rapport om det också här vad det lider.

Nu bor jag hos en kompis i Bryssel och tar tåget tillbaks imorgon kväll. Det är kul att få lite Europakänsla, och ännu skönare att veta att jag tagit mig hit på ett hyfsat hållbart sätt!

Johan Erlandsson  [2008-06-01  13:43]   #5689
Moderator

Det blev ett par sköna dagar i Bryssel, även om staden inte direkt imponerade ur ett miljöperspektiv. Dåliga cykelförutsättningar, en oerhört omfattande bil- och tung trafik, fossilgasuppvärmt varmvatten (troligen också hus), fontäner drivna av gamla dieselverk och ont om vegetariska alternativ, på "vanliga" restauranger i alla fall.

När jag skulle åka hem var jag bra nära att missa mitt Thalys-tåg då den spårvagn jag tog till Gare du Midi visade sig vara väldigt långsam i Brysseltrafiken. Inga prioriteringar för spårvagnar där inte... Som tur är räcker det med att komma till tågstationen fem minuter innan tåget går!

Thalysresan hem blev nog ändå resandets höjdpunkt. Den här gången var jag inte fullt upptagen med att förbereda mig inför arbetsmöte utan kunde njuta av resan. Tyst, snabbt, och med en ljus Leffe och god vegetarisk pasta i restaurangvagnen njöt jag av den vackra landsbygden i Belgien. Filmen visar utsikten från min sittplats då vi troligtvis kör i 300 km/h, som konduktören sa att tåget gjorde.



Johan Erlandsson  [2008-06-01  13:48]   #5690
Moderator

Nattåget erbjöd återigen dålig sömn. Jag fick en förklaring till den skakiga nattresan i Tyskland, tydligen kör nattågen på gamla risiga spår för att släppa fram annan trafik på de fina spåren. Det märks kan jag säga, det är fruktansvärt skakigt. När vi kom in i Danmark blev det mycket bättre, men då var natten över. "Sängen" man ligger i hade gott kunna ha lite mer stoppning, det blir många uppvaknanden bara av att madrassen är för hård.

Johan Erlandsson  [2008-06-01  14:02]   #5691
Moderator

Det här är Kristian som sov i samma kupé som jag. På fotot äter vi frukost på Köpenhamn Central efter resan. Jag trodde att jag var extrem som tog tåget mellan Göteborg och Bryssel, men Kristian åkte Stockholm-Skottland! 2,5 dygn tog den resan, och han valde tåget av miljöskäl. Men även Kristian tvivlade på om det verkligen var värt att ta tåget i det här fallet.

Om jag ska summera min tågresa till Bryssel så får det nog bli de här punkterna:

1. Det känns väldigt bra att det faktiskt är möjligt att resa längre sträckor hyfsat hållbart! Jag ser många trevliga tågresor i Europa framför mig.

2. Det finns MYCKET att förbättra när det gäller tågresandet. Dålig sovkomfort och väckning av passkontroll tidigt på morgonen är ju bara totalt oacceptabelt. Kaoset i Köln på ditresan avlöpte till slut bra, men det kändes som om de hade kunnat hantera situationen bra mycket proffsigare och hjälpt resenärerna i den situation som uppkom, med bättre information om vad som hände och tydligare instruktioner med hur man skulle ta sig till sitt anslutande tåg.

3. Tågresande bjuder på mervärden jämfört med flyg. Med flyget blir det ett skutt genom luften, men med tåget blir det verkligen en RESA där man får träffa människor, se en glimt av Europeiska storstäder (som är precis utanför centralstationenerna) i tågbytena och fin utsikt.

Erik Sandblom  [2008-06-01  17:57]   #5693
Skribent

Stolparna för kontaktledningen brukar ligga ungefär 50m från varandra. Det ger lite perspektiv på vilken hastighet tåget går i på Johans filmsnutt :-)

Robert Eriksson  [2008-06-03  08:14]   #5709
Skribent

Passkontroll??? Alla länder du åkte igenom är med i Schengen! Typiskt stelt tänk att kolla identiteten just vid gränsen, ni satt ju på ett tåg så det är ju inte så att man hoppar av i farten.

Johan Erlandsson  [2008-06-03  08:51]   #5711
Moderator

Ja, det är konstigt det där med Schengen, passet verkar viktigare än någonsin. Det stör mig väl egentligen inte så mycket att visa passet, men det borde ju gå att lösa på något sätt utan att behöva väcka folk på nattåget.

Erik Sandblom  [2008-06-03  13:30]   #5718
Skribent

På nattåget Malmö-Berlin lämnar man passet till konduktören som fixar alla formaliteter. Så slipper man bli väckt mm.

Erik Sandblom  [2008-06-05  15:13]   #5747
Skribent

Den här figuren visar de största destinationsländera för svenskt utrikesflyg. Danmark och Tyskland är länder dit nattågen skulle kunna ta marknadsandelar, om man bara kunde ha jämna spår med deutsche kvalität, ordentliga madrasser och smidigare passkontroll.

Figuren kommer från Luftfartsstyrelsens nyhetsbrev Tendenser.
 http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30

Fredrik Bergman  [2008-06-15  09:10]   #5844
Skribent

Om några timmar är det dags att hoppa på tåget till Köpenhamn på Gbg Central. Sedan nattåg till Köln för tidigt morgonbyte innan vi rullar in på Gare du Nord kl. 11 i morogn förmiddag. Paris. Första stoppet på tre veckors äventyr.

En dröm på väg att bli verklighet: att tågluffa med familjen (fru + 10åring och 7åring).

Jag tänker bespara er detaljerna, men kommer förhoppninhgsvis i efterhand att kunna delge intresserade hur tågresande i allmänhet funkar med barn genom Europa i tre veckor. Prisvärt? Praktiskt? Går det att jämföra med det 80- & 90-tal man själv har minnen av?

Kan dock redan ge eventuella andra hugade det för SJ pinsamma rådet att INTE uppsöka Gbg Central för några som helst frågor vad gäller utlandsresande - själv kunde jag MKT mer än den personal som där jobbade efter att ha läst på i 10 min på nätet och oxå ha läst ett reportage om "Det nygamla sättet att resa - Tågluffning" (Typ) - i GP:s bilaga Två dagar någon månad innan jag ställde de där frågorna.

De där frågorna (priser, hur man bokar platsbiljetter och priser på dessa, m.m.) var uppenbarligen jättesvåra att besvara för de två anställda som konsulterades. Allt vi fick var en ett år gammal broschyr med felaktiga prisuppgifter vad gällde tågluffarkorten. Illa SJ!

Tyvärr var det heller inte mkt bättre på utlandsbokningen på telefon där uppenbarligen flera personer inte riktigt vet hur man hittar de billigaste/smidigaste platsbiljetterna. Även i detta fall var det man själv som efter att ha konsulterat DB:s hemsida hittade anslutningar som enligt SJ:s personal inte fanns. Illa SJ!

Men bland dessa illa pålästa telefonförsäljare fanns även "Frida" - min favorit som hjälpte oss att hitta de där krångliga anslutningarna! Ta hand om henne SJ!

Vad gäller resandet ser jag personligen mest fram emot att för första gången få åka en sträcka TGV: Paris - Montpellier... :-)

Johan Erlandsson  [2008-08-11  19:58]   #6748
Moderator

Hur var det, hur var det?

Sven Cahling  [2008-11-12  15:42]   #7964

Ja, hur var det?

Henrik Lundqvist  [2008-11-19  12:28]   #8064
Skribent

Precis... hur var det egentligen ? :-)
Funderar på att kanske tågluffa till våren under barnledigheten med liten onge till Italien och hälsa på folk. Vågar man?

Logga in för att kunna svara!


Användarnamn

Lösen
 Skapa konto · Glömt användarnamn och/eller lösen
Ändra uppgifter  ·  Logga ut

Kolla Ecoprofiles 720 medlemmar

Välkommen Daniel Pargman, vår senaste medlem!


Sverigeresor.se

Produkter och tjänster





Annonsera på Ecoprofile